Influencer marketing mini-lex

Da vi skrev vores artikel med gode råd til, hvordan du kommer i gang med influencer marketing, blev vi enige om, at et lille mini-lex med lingo og begreber også var på sin plads. For lige som alt muligt andet, så hører der nye ord med til en ny disciplin. Hvis du er influencer savvy, så er vi her måske i gang med banaliteter. Men da vi hjælper virksomheder i gang fra den helt spæde begyndelse, så er det altså et godt sted at starte.


Herunder finder du vores svar på et influencer-lommebogsleksikon anno 2022.

Affiliate links Annoncelinks benyttes i kampagner, hvor influentens opgave er at linke til en bestemt side i forbindelse med en kampagne. Denne type links er sporbare, og det betyder, at en influent eksempelvis kan have indgået en aftale om at modtage betaling på baggrund af, hvor meget trafik influenten skaber via sin link-deling. Ofte vil et affiliate link sende influentens følgere til en rabatside eller indeholde noget andet unikt, som kun kan tilgås ved at benytte linket. Hvis et sådan link indgår i din influencer marketing kampagne, er det utrolig vigtigt, at influenten husker at skrive reklame, når linket nævnes.

Arbejder du med affiliate links, så husk: De skal virke (sådan rent teknisk), og der skal være nok af, hvad end du tilbyder… 😉

At tagge At tagge på Instagram er der, hvor du markerer et eventuelt brand, produkt eller personer i en story eller post, så alle andre kan se, hvilket legetøj, måltidskasse eller forlystelsespark, du omtaler. I samarbejdet med influenten vil vi derfor gerne have, at de tagger vores virksomhed. Vi kan samtidig bruge tagget til at finde relevante influencere, hvis vi benytter en platform, der kan hente data fra Instagram.

Brand awareness Oversat: Brandbevidsthed - er et strategisk greb, hvor fokus er på at skabe kendskab og opmærksomhed omkring dit brand for at påvirke målgruppens beslutningsproces – selvfølgelig i samarbejde med influenten. Det er dog vigtigt at slå fast, at brandbevidsthed ikke nødvendigvis betyder, at ens ønskede målgruppe hverken konverterer til direkte salg eller har decideret betydning på sigt, men rammer du fod i hose med både produkt og målgruppe, så kan du opleve, at effekten er både stor og pludselig. Hvis fokus er på brand awareness, så overvej et mere langsigtet samarbejde med influenten, så dit brand bliver en naturlig del af influentens hverdag.

Brand connection Her taler vi om forbindelsen mellem dit brand og de valgte influenter. Ved at skabe gode længerevarende samarbejder, opnår du loyale ambassadører, der som en forlænget arm formidler dine produkter og budskaber ud til deres følgere med høj troværdighed. Dermed bliver der skabt en stærk forbindelse mellem brand og influent, og det er nok i virkeligheden her, vi optimalt gerne vil hen med vores kampagner.


Brief Et brief bruges, når et brand indgår i et betalt samarbejde med influenten. Briefet indeholder alt fra formål, opgavebeskrivelse og hashtags til timings, do’s and don’ts, antal osv. osv. Det er retningslinjerne for samarbejdet både formelt og kreativt.


CTA CTA står for “call to action”, og er en opfordring til en handling. CTA henviser til det link eller budskab, du ønsker, målgruppen skal reagere på. Det kunne fx være et link ind til et produkt, hjemmeside, rabatter, en video eller andet, som du ønsker, influentens målgruppe skal benytte.


CTR (Click Through Rate) CTR beskriver det antal personer, der klikker på et link.


DM / Direct Message Facebook har Messenger, og Instagram har Direct Message, og det er her, du sender beskeder, billeder og deler det indhold, du ser på Instagram med andre. Og du kan endda også ringe til folk gennem Direct Message på Instagram. Som brand kan du række ud til influenten via DM. De helt store influenter har en ret aktiv DM, og du kan derfor godt risikere at ”blive væk” i mængden. Mange gange henviser de til en agent i deres biografi, og så kan du tage denne vej ind i stedet.


Earned content Earned content er ubetalte samarbejder, hvor du som brand sender en gave, tilbyder oplevelser eller andet til influenten. Her kan du ikke stille krav til noget som helst som brand, men bare krydse fingre for, at du har fundet det rette match, og at influenten er begejstret og deler oplevelsen med sine følgere.


Eksponering Eksponering dækker over, hvordan og hvor meget dit brands produkt eller oplevelse bliver omtalt hos influenten, og hvor mange indholdet når ud til. Eksponering er den brede betegnelse for, hvordan din kampagne har klaret sig hos influenten, som så kan måles mere præcist med tallene på engagement rate og reach.


Engagement rate Er den samlede sociale interaktion, som influenten får på sin content og inkluderer både likes, kommentarer og delinger. Og netop dette tal er en god indikation i forhold til match mellem brand og influent og selvfølgelig målgruppen. Hvis interaktionen, altså engagement raten, er lav, giver det en klar indikation omkring, at der er noget, der skal forberedes til næste gang. Det kan være en optimering både af budskab, content og eventuelt også influenten – for nogle gange skal det testes, før du reelt ved, om du har valgt den rette influent for dit brand.


Grid Grid dækker over det patchwork af billeder, der ligger i et mere eller mindre organiseret system, hvis du går ind på en hvilken som helst Instagram profil. I det betalte samarbejde skelnes imellem ”Grid Post”, ”Stories” og ”Reels”, så det er begreber, du skal have helt styr på.


Højdepunkter På influentens Instagram profil (lige over griddet) ligger der ofte små cirkler med en lille beskrivelse eller overskrift under. Her kan influenten gemme stories i temaer, årstal eller andet, og tidsbegrænsningen på de 24 timer bortfalder.


Konverteringsrate Konverteringsraten dækker over det antal følgere, der via et affiliate link konverterer til salg, sign-up eller andet - altså med andre ord ”ryger hele vejen gennem salgstrakten” via influentens link-deling.


KPI’er KPI’er er Key Performance Indicators, og dækker over de succeskriterier og mål, I sætter forud for jeres kampagne. Her skal I være skarpe på, om formålet med kampagnen fx er brand awareness, engagement eller konverteringer. KPI’er er med til at binde det hele sammen lige fra valg af influent til kreativ brief og afrapportering.


Mikro, Mid tier, makro og mega influenter Influenter kan inddeles i enten mikro, mid tier eller makro- og mega, som indikerer, hvor mange følgere en influent har. De tre kategorier har hver sine styrker og svagheder, derfor skal I som brand gøre det klart, hvad I ønsker at opnå med jeres influencer marketing kampagne. Vær opmærksom på, at der kan være forskellige opfattelser af, hvor mange følger, man skal have for at være en del af en kategori.


Mikro influenter Har typisk mellem 5.000 og 15.000 følgere. Denne gruppes følgerskare bunder oftest i en bestemt interesse eller passion, som tydeligt skinner igennem i influentens indhold. Det kan være børn, mad, fitness, strik eller lignende. Mikro influenter har ofte høj troværdighed og langt mindre betalt reklame indhold end de større influenter, der i en vis udstrækning lever netop af at influere. Deres følgere oplever dem som en ven eller veninde, og derfor er tilliden høj i denne gruppe.

Mid tier influenter Har op til 500.000 følgere, og det er i denne kategori, at mange lever af at være influenter, da de kan opnå stor eksponering grundet deres store følgerskare. Her vil du ofte møde en vis konkurrence fra andre brands, som også gerne vil samarbejde med influenten, og det kan være en god idé lige at sætte sig ind i, hvem influenten ellers samarbejder med og hvornår, da der kan være flere samarbejder i gang på samme tid.


Makro-og mega influenter Makro- og mega influenter har over 500.000 følgere. De har høj rækkevidde, men ofte en langt lavere engagement rate, da distancen er stor til følgerne. Her er det svært at opnå venindefølelsen, som ved mikro influenter, hvor interaktionen og troværdigheden er stor. Ved makro- og mega influenter er der tale om ”idoldyrkelse” og en ofte tydeligt konstrueret og redigeret virkelighed hos en skuespiller, sanger, YouTuber, sportsstjerne eller lignende... Her kan det for følgerne være sværere at købe ind på præmissen omkring det, influenten promoverer, men omvendt kan én bluse på den rigtige mega-influencer på det rigtige tidspunkt få salget til at eksplodere og sende et brand helt i skyerne.


Paid content Paid content er et betalt samarbejde mellem brand og influent. Her kan du som brand sætte rammer og stille krav til influenten hvad angår både formalia og det kreative bag samarbejdet. Vi anbefaler dog ganske klart, at det kreative brief bestemmes i samråd med influenten, hvis kampagnen skal blive en succes. I betalte samarbejder skal influenten selvfølgelig huske at markere alt indhold som betalt samarbejde. Vi anbefaler, at både influent og virksomhed er opdateret på, hvad forbrugerombudsmanden dikterer, jævnfør markedsføringsloven. Hvis du ønsker at dykke dybere ned i betalte samarbejder, så kan du læse vores artikel om selvsamme, hvor vi deler ud af gode råd, der kan fungere som en rettesnor – lige her .

Post Posts på Instagram er billeder eller videoer, der vises på Instagram profilens startside. Samlet kalder vi posts på en profil for Grid (beskrevet længere oppe).

Reach Reach dækker over, hvor langt influenten når ud med sit indhold. Og her er det ikke nødvendigvis afgørende, om influenten har hundrede tusinde eller få tusinde følgere. I de fleste tilfælde vil mikro influenter nå længere ud med indholdet, da de har en stor engagement rate. Hvorimod makro- og mega influenter har en høj rækkevidde, men ofte en langt lavere engagement rate. Det gør, at reach kan være svær at regne på. Det vigtigste er, at du har gjort dig nogle overvejelser omkring, hvilke mål der skal opnås, når det gælder reach og dermed kan udvælge lige den influent med det antal følgere, der passer bedst til kampagnen.


Reel Reels er små korte videoer på 30 sekunder med eller uden musik, som du enten kan dele i din story eller poste på din egen profil under Reels ikonet. Reels er et forholdsvis nyt koncept, hvor Instagram giver brugerne muligheden for at kreere små kreative videoer med musik og lydsekvenser – et format, der vinder indpas hos mange influenter.


ROAS (Return On Advertising Spend) Return On Advertising Spend (eller på dansk afkast på din reklamekampagne) bruges til at måle effekten af din betalte kampagne. Det er her, du som brand beregner det afkast, der er på den pågældende reklame i forhold til de omkostninger, du måtte have haft i forbindelse med selvsamme.


ROI (Return on Investment) Return on Investment (eller på dansk kampagneoverskud) dækker over det overskud, du som brand opnår med en markedsføringsaktivitet som fx kampagner på sociale medier. Tallet udregnes i procenter, og en positiv ROI er et udtryk for, at brandet har tjent på den givne kampagne, hvor en negativ ROI dækker over det modsatte, nemlig at du højst sandsynligvis har tabt omkostninger på kampagnen. Tal som ROI og ROAS kan være fluffy at have med at gøre, hvis kampagnen dækker over brand awareness. Her skal indsatsen enten ses som en del af en større kampagne eller en investering, der betaler sig over tid.


Stories Stories er små bidder af hverdagen og det, der sker lige i momentet, som influenten poster på sin profil. Stories er kun synlige i 24 timer, og derfor anses de ofte for at være en mere autentisk og upoleret sekvens af influentens liv.


Nysgerrig på arbejdet med influencer marketing? Hvis du er interesseret i en snak om, hvorvidt influencer marketing er relevant for netop dit brand, så står vi altid klar til at hjælpe. Vi har erfaring med både tidsbestemte kampagner og længerevarende samarbejder, hvor vi hjælper anerkendte brands med planlægning, projektledelse og afrapportering af influencer marketing samarbejder.


Vi styrer din kampagne med sikker hånd og altid i en effektiv og konstruktiv dialog med samarbejdspartnere på alle sider.


Vi håber, du kunne bruge vores mini leksikon med relevante begreber inden for arbejdet med influencer marketing. Hvis du har spørgsmål, står vi altid klar til at besvare dem.

Kontakt os på hello@wecommunicate.dk eller tlf. 21 25 96 46