Ti tips til talspersonen

Det kan hurtigt blive information overload at huske på både dine budskaber, din måde at formulere dig på, og at du skal lade være med at løfte dit ene øjenbryn, når du koncentrerer dig. Eller hvad du nu har af skør vane (vi har alle noget), når du står foran kameraet. Skal vi skære ind til benet, så er her vores absolut vigtigste råd til dig, der skal på skærmen:

1. Hav styr på kontrakten Inden du møder op til et interview, er det vigtigt, at du kender rammen. Så tag en indledende snak med journalisten, hvor I får styr på ”kontrakten” omkring interviewet. Kontrakten er en aftale, hvor I sikrer klare linjer om:

  • Historiens vinkel – hvad handler historien om?

  • Hvem er ellers med i historien? (Husk, historien bliver til uanset om du er med eller ej…)

  • Spørgeramme – hvilke spørgsmål vil journalisten stille dig (Husk, at denne er flydende. Journalisten vil holde på sin ret til at stille opfølgende spørgsmål undervejs)

  • Hvornår og hvor interviewet foregår (Det er OK at have en holdning til setting)

  • Hvornår det skal sendes

Når journalisten møder op, så løb lige kontrakten igennem igen. Der kan nå at ske rigtig meget på rigtig kort tid, så sikr at I (stadig) er enige om rammerne. 2. Vær forberedt Når kontrakten er på plads, er det tid til at få helt styr på dine hovedbudskaber. For et interview er ikke kun en anledning til at besvare spørgsmål. Det er også en mulighed for at få sagt det, DU gerne vil sige. Dine hovedbudskaber skal ses lidt som din vigtigste mission – altså de to-tre budskaber, du SKAL levere, men også din redningsplanke. For nogle af os går enten lidt i sort, eller har tendens til at snakke derudaf, hvis vi bliver nervøse. Og sker det, så er dine hovedbudskaber din redningsplanke til at komme tilbage til kernen – både hvis klappen går ned, eller du kommer på vildspor.

3. Få budskaberne ud af munden inden interviewet I forberedelsen ligger også, at du med virkelig stor fordel bør få dine budskaber ud af munden, inden selve interviewet. Og med ud af munden mener vi: SIG DEM HØJT. Og endnu bedre: Få en kollega til at stille dig spørgsmålene. Nogle har glæde af at stå foran spejlet og løbe spørgsmål og svar igennem. Det giver en tryghed at have set sig selv ”udefra” svare på spørgsmålene, inden kameraet ruller. Er der tid, kan forberedende medietræning også være en virkelig god ide.

4. Klæd dig efter omstændighederne TV-mediet har virkelig høj gennemslagskraft, og der er både højt at flyve og dybt at falde. Fordi mediet er billeddrevet, så er dit udseende og dit nonverbale sprog virkelig, virkelig vigtigt. Det kommer vi lidt ind på her. Vi vil gerne skabe ro for øjet – særligt, hvis vi forholder os til det kritiske interview. Undgå store logoer, urolige print og i det hele taget tøj, der virker forstyrrende. Det tager fokus fra dig og fra dit budskab. Kig dig i spejlet og forhold dig til, at alt sidder, som det skal. Har du briller eller er i en gruppe, der skal bære hovedbeklædning (virkelig ikke at anbefale), så sørg for, at det sidder snorlige, og at det ikke skygger for dine øjne. Du kan tale alvoren op eller ned med din beklædning, så overvej, om den passer til det emne, I skal tale om.


5. Vær venlig og tålmodig Nu er vi nået til selve interview-situationen. Vores absolut vigtigste råd her er, at du forholder dig venlig og tålmodig. Din mission er at vinde tillid og sympati, og det gør du først og fremmest ved at sætte et aftryk hos modtageren om, at du er et menneske, der evner at lytte og kommunikere i øjenhøjde. Så selvom journalistens spørgsmål irriterer dig, stiller han det samme spørgsmål igen og igen, også selvom du i det hele taget ikke er tilpas. Så husk på, at det formentlig bliver klippet ned til en eller to små bidder, og at seeren ikke får sammenhængen med – og forståelsen for, at du da godt nok har svaret på det samme mange gange. 6. Ro på benstilling og armbevægelser Under det kritiske interview vil vi gerne have så lidt forstyrrende elementer som muligt. Derfor er det også vigtigt, at du står roligt og stabilt i billedet. En god måde at holde sig selv fast i samme position er ved at stå med let spredte ben. Dine hænder må du gerne bruge – men med måde. Har du tendens til at blive meget blafrende i dine armbevægelser, så overvej at folde hænderne foran dig.

7. Kig på journalisten, men tal til seeren Efter al sandsynlighed står du overfor en journalist. Lysten til at kigge i kameraet kan melde sig, men husk, at det er journalisten, du kigger på, men seerne ude ved Tv-skærmene, du taler til. Hvis dit blik flakker fra journalist til kamera, kan det virke som om, du er usikker, så gør dit bedste for helt at glemme kameraet. I sjældne tilfælde vil du skulle tale direkte til kameraet, og så er det med modsat fortegn.

8. Tal i korte sætninger Journalisten er kommet for at få noget af dig. Og det er et citat eller to, måske flere, hvis du er heldig. Et interview er ikke en samtale, og derfor skal du også tænke det som om, at du leverer et citat til en historie. Og jo mere tydelig og præcis du kan være i dit svar, jo større sandsynlighed er der for, at du bliver citeret, uden at der bliver klippet. Måske får du endda mere plads, fordi det, du siger, er godt for historien.

9. Undgå indforstået sprog Hr. og fru Danmark forstår som udgangspunkt hverken forkortelser, internt fagsprog eller andet, der ikke er helt almindeligt dagligdagsdansk. Jovist, nye ord kan fx i en pandemi komme til og blive allemandseje, men som kilde skal du øve dig i at være letforståelig for alle.

10. Evaluér din indsats Øvelse gør virkelig mester, når det kommer til interview. Så gør dig selv den tjeneste at se dig selv på skærmen, og bliv klog på, hvad der fungerede, og hvad du skal være opmærksom på til næste gang. Samtidig kan der være dele af jeres arbejdsgang internt, når det kommer til mødet med medierne, der er værd lige at runde. I har formentlig haft godt med adrenalin i blodet, så at lande oplevelsen sammen er ofte en god afslutning.


Nysgerrig på, hvordan du kan blive en skarpere talsperson? Kontakt os i dag på 21259646 eller hello@wecommunicate.dk. Vi har stor erfaring med at hjælpe både talsmandskorps, direktører og eksperter til at stå sikkert og stærkt i interview-situationen.